Skip to content

Migreeni

Kivulla on monet kasvot - lievitys näyttää tältä

Päänsärky voi johtua monista erilaisista syistä, esim. hartioiden jumiutumisesta, stressistä tai kuukautisista. Harva tulee ajatelleeksi, että kyse voi olla migreenistä. Migreeni on yksi yleisimmistä päänsäryn aiheuttajista, mutta hyvin usein se sekoitetaan muihin päänsäryn muotoihin.

Migreenikohtaukset ovat toistuvia vaikeita päänsärkykohtauksia, joihin liittyy päänsäryn lisäksi lukuisa joukko muita oireita, kuten pahoinvointia tai näköhäiriöitä. Migreeni on erittäin kiusallinen ja kivulias sairaus.

Migreenin särky on usein toispuoleista, yleensä pään etuosissa ja silmänseudussa esiintyvää jyskyttävää ja sykkivää päänsärkyä, joka selvästi pahenee liikkuessa ja ponnistellessa. Migreeni voi myös alkaa niskasta ja esiintyä takaraivolla.

Oireet
Migreenille tunnusomaisia oireita ovat sykkivä, toispuolinen, kohtalainen tai kova päänsärky. Siihen liittyy usein pahoinvointia, oksentelua, valonarkuutta ja herkkyyttä äänille.

Hoito
Säryn syy on tärkeää varmistaa ennen hoitopäätöksen tekemistä, jotta hoito olisi oikeanlaista. Osa potilaista selviytyy migreenin kanssa hyvin jopa lääkkeittä tai lievän särkylääkkeen turvin. Vaikeat migreenikohtaukset vaativat tehokasta lääkitystä ja lääkärillä käyntiä. Migreenin Käypä hoito v 2008 suosittaa ASA:a ja parasetamolia lievään ja kohtalaiseen migreenipäänsärkyyn ensisijaishoidoksi tai muodossa 'käytetyimpiä ovat..' Viite: Migreeni. Käypä hoito suositus. PÄIVITYS 18.09.2008, s. 1-15

Perusperiaate migreenin hoidossa on riittävä annos lääkettä jo kohtauksen ensioireiden ilmaantuessa. Parasetamolin oikea aloitusannos aikuiselle on 1000 mg. Näistä Panadol Zapp voi auttaa migreenisärkyyn ns. tavallista tablettia nopeammin.

Ehkäisy
Migreenin hoitoon voidaan soveltaa sekä lääkkeettömiä että lääkkeellisiä hoitoja. Lääkkeettömistä hoidoista tärkeimpiä ovat ärsyttävien tekijöiden välttäminen. Esimerkiksi migreeniä selvästi laukaisevia ruoka- ja nautintoaineita, kuten alkoholia, juustoja, keinotekoisia väri- tai lisäaineita sisältäviä ruoka-aineita voi yrittää välttää. Myös säännöllinen ateriointi ja nukkuminen vähentävät migreenikohtausten esiintymistä. Rentoutuksesta voi olla hyvä apu erityisesti stressiin liittyvästä migreenistä kärsiville. Sopiva säännöllinen kevyt liikunta tai esimerkiksi jooga voivat auttaa kohtausten estossa. Toisinaan myös akupunktiosta tai siihen verrattavista hoidoista voi olla apua. Viileä, hämärä rauhallinen paikka, jossa voi levähtää tunnin-kaksi helpottaa usein kohtauksia, samoin viileä kääre otsalla.