Skip to content

Jännityspäänsärky

Kivulla on monet kasvot - lievitys näyttää tältä

Jännityspäänsärky eli tensiopäänsärky on yksi yleisimpiä päänsäryn aiheuttajia. Jännityspäänsärky johtuu yleisimmin niska-hartia seudun ja ohimo- tai puremalihasten jännityksestä. Lihasjännitystä voi aiheuttaa esimerkiksi väärä työskentelyasento. Pitkäaikainen masennus tai stressi voi myös olla syynä jännityspäänsäryn puhkeamiseen.

Oireet

  • Molemminpuolinen kipu
  • Tasainen, puristava kipu
  • Kipuun voi liittyä vihlovia tai viiltäviä tuntemuksia; kipu on harvoin sykkivää
  • Kipu voi vaihdella lievähköstä melko kovaan
  • Päänsärkyyn liittyy harvoin huonovointisuutta tai oksentelua
  • Päänsärkyyn voi liittyä niskalihasjännityksen aiheuttamaa huimauksen tunnetta
  • Arkuus valolle

Päänsärky on muuttunut pitkäkestoiseksi, jos sitä esiintyy useammin kuin 15 päivän ajan kuukaudessa. Käänny lääkärin puoleen, jos kärsit usein jännityspäänsärystä.

Hoito
Jännityspäänsärkyä voi lievittää tehokkaasti särkylääkkeillä, kuten parasetamolilla. Kaikki Panadol-valmisteet sisältävät parasetamolia, joka lievittää tehokkaasti kipua eikä ärsytä vatsaa. Jos haluat lievittää päänsärkyä nopeasti, voit käyttää Panadol Zapp -tabletteja, jotka vaikuttavat tavallisia Panadol-tabletteja nopeammin.

Ehkäisy
Jännityspäänsärkyä voi ennaltaehkäistä käyttämällä oikeita työskentelyasentoja – istumalla oikein ja nostamalla tavaroita oikein. Monotonisten liikesarjojen vastapainoksi työskentely kannattaa katkaista pitämällä usein pieniä taukoja ja tekemällä lihaksia rentouttavia harjoituksia. Jännityspäänsärkyä saattaa ehkäistä myös elämäntapojen muutos, sillä nälkä, tupakanpoltto ja alkoholi voivat myös aiheuttaa päänsärkyä.

Esimerkiksi seuraavia keinoja kannattaa kokeilla:

  • Huolehdi säännöllisestä ja riittävästä unesta.
  • Vältä alkoholia ja tupakointia.
  • Vältä vääriä ja yksipuolisia työasentoja. Esimerkiksi työtuolin säätöjä kannattaa muuttaa muutamia kertoja päivän aikana.
  • Syö ja juo säännöllisesti.
  • Rentouta lihaksia taukojen aikana rentoutusharjoitusten avulla.
  • Pyri välttämään stressiä, joka lisää kehon lihasjännitystä.
  • Kannattaa harkita näkökyvyn testaamista; voit tarvita silmälasit.
  • Epätasainen purenta tai hampaiden narskuttelu yöllä voivat aiheuttaa jännityspäänsärkyä. On suositeltavaa keskustella asiasta hammaslääkärin kanssa.
  • Tarkistuta niskan kunto lääkärillä tai fysioterapeutilla.
  • Raikas ilma tai pienet torkut voivat auttaa, kun päänsärky on lievää.